Краматорський
навчально-реабілітаційний центр «Гайок»

Пам’ятка для батьків, дитина яких уперше піде
до 
КНРЦ «Гайок»

  1. Сформуйте у себе позитивне ставлення до Центру, налаштуйте себе на те, що дитині тут буде добре, її буде доглянуто, оточено увагою, вона отримає підтримку.
  2. Уникайте будь-яких негативних розмов у сім’ї про дитячий заклад у присутності дитини, оскільки вони можуть сформувати у неї негатив­не ставлення до відвідування Центру «Гайок».
  3. Створіть спокійний, безконфліктний клімат у сім’ї.
  4. Заздалегідь потурбуйтеся про те, щоб розпорядок дня дитини вдома був наближеним до розпорядку дня у Центрі (ранній підйом, час денного сну, прийоми їжі, прогулянки).
  5. Ознайомтеся з режимом харчування та меню у Центрі.
  6. Навчайте дитину їсти неперетерті страви, пити з чашки, привчайте тримати ложку
  7. Відучіть дитину від підгузків. Виховуйте у неї потребу проситися до ту­алету.
  8. Учіть дитину впізнавати свої речі: білизну, одяг, взуття, носовичок.
  9. Учіть гратися іграшками. Скажімо, ляльку можна годувати, колисати, гойдати; пірамідку — збирати, розбирати.
  10. Привчайте дитину після гри класти іграшки на місце.
  11. Пограйтесь удома з ляльками: погодуйте їх, почитайте казку, поведіть на прогулянку, покладіть спати.
  12. Виховуйте у дитини позитивний настрій та бажання спілкуватися з ін­шими дітьми.
  13. Тренуйте систему адаптаційних механізмів у дитини — привчайте її до ситуацій, в яких потрібно змінювати форми поведінки.
  14. Підготуйте для малюка індивідуальні речі: взуття та одяг для групи, 2-3 комплекти змінної білизни, чешки для музичних занять, носовичок.
  15. Повідомте медичну сестру про стан здоров’я вашого малюка.
  16. 16. Дайте дитині до Центру улюблену іграшку.
  17. 17. Не залишайте дитину одну в перші дні відвідування групи Центру, побудьте з нею певний час на прогулянці.

Як правильно підготувати дитину до вступу в Центр?

  1. Передусім слід організувати життя дитини в сім’ї відповідно до режиму дня, якого дотримуються в закладі.
  2. Готуючись до Центру, докладно розкажіть малюку, що вдень він буде ходити до «Гайка», а ввечері ви разом з ним будете займатися вдома цікавими справами.
  3. Варто зацікавити сина чи доньку Центом, викликати бажання йти туди. Для цього під час прогулянок покажіть будівлю закладу, ігрові майданчики; разом поспостерігайте за грою дітей, розкажіть про їхнє життяу Центрі. Не можна дитину залякувати Центром , погрожувати: «Не слухатимеш – віддам у Центр». Це викличе страх перед закладом і, безумовно, погіршить стан дитини в період звикання до незнайомого оточення. Навпаки, слід викликати бажання в неї ходити до Центру: «Якщо слухатимеш, не плакатимеш, то підеш у дитячийЦентр «Гайок». Про вступ до Центру треба говорити в сім’ї як про радісну, очікувану подію.
  4. Ідучи будь-куди, завжди розповідайте малюкові, що буде, коли ви повернетесь, щоб у нього була впевненість в тому, що він потрібен вам!
  5. Навчайте дитину вдома всіх необхідних навичок самообслуговування та взаємодії. Дитина значно легше пристосується до умов суспільного виховання, якщо в сім’ї вона оволодіє елементарними навичками самостійності. Іноді, прагнучи зекономити час, батьки поспішають самі вдягнути, нагодувати дитину, чим стримують формування в неї необхідних умінь. Так діти, звикнувши до надмірної опіки, у яслах почуваються безпорадними і самотніми.
  6. Звертайте увагу на вихователів. Чи хочете ви щодень приводити сюди свою дитину? Якщо так, робіть це впевнено.

Щоб полегшити звикання, познайомте сина чи доньку з майбутнім вихователем, поговоріть з ним так, щоб дитина чула про те, що ваш малюк уже підріс і ходитиме до Центру , де про дітей піклується добра вихователька, яка гуляє і грається з ними. Слід викликати в дитини позитивні спогади про відвідування закладу, бажання швидше підрости і піти у «Гайок».

  1. Збираючись вести малюка до Центру, домовтеся з вихователем, що певний час відвідуватимете його разом з дитиною, проте дослухайтеся до рекомендацій вихователя щодо цього.

ФРАЗИ, ЯКІ НЕ МОЖНА ГОВОРИТИ ДИТИНІ,

ЯКУ ВІДДАЮТЬ В ЦЕНТР

 

Ці 10 фраз, які дуже часто використовують батьки, можуть зашкодити швидкій і безболісній адаптації дитини . Деякі з них лякають дитину, інші її обманюють, але всі вони — заважають адаптації. Дізнайтесь, які фрази слід забути, якщо Ваша дитина збирається у Центр «ГАЙОК».

  1. Вчись їсти самостійно, бо у «Гайку» ніхто кормити тебе не буде! —таким способом ми формуємо негативну установку дитини на заклад. Краще скажіть: “Ти вже можеш їсти сам, ти вже такий дорослий! Мені так подобається дивитися, як ти самостійно їси!»
  2. А ну поділись іграшкою — у «Гайку» доведеться ділитися! Там всі іграшки спільні! —для дитини це не аргумент, а для того, щоб малюк зміг взаємодіяти з іншими дітками, йому потрібно цьому навчитися. Краще скажіть: “Дивись, як хлопчик хоче твою іграшку, давай дамо йому трішки погратися, він пограється і поверне!”
  3. Не плач, бо віддам у «Гайок»! — так ми залякуємо дитину, формуємо враження, що в Центрі погано і там можуть скривдити.
  4. Заспокойся, бо заведу у «Гайок» і там залишу! — знову ж таки, лякаємо дитину ще й тим, що мама може хотіти позбутися її, а значить не любить…
  5. Там не страшно! Не бійся! Вихователька не буде тебе ображати! — “не” дитиною не сприймається. Дитина чує: “Потрібно боятися, у «Гайку» страшно, а вихователька може скривдити”
  6. Я буду з тобою в групі сидіти! (якщо насправді ви не збираєтесь цього робити) — це обман. Обманюючи малюка ми самі собі копаємо яму, оскільки з часом він перестане нам довіряти, почне обманювати сам. Тому, якщо ви пообіцяли залишитися з дитиною — залишіться, і не йдіть поки малюк на це не погодиться.
  7. Я тобі куплю …, якщо ти підеш у «Гайок»! —малюк звикне до того, що кожен раз мама щось купує і з часом почне маніпулювати і вимагати щораз більше і більше.
  8. Будь-який негатив про вихователів, помічників вихователя дитини, заклад загалом, навіть просто інтонація (в присутності дитини) —малюк складає враження про вихователів з ваших слів. Якщо ви негативно відзиваєтеся — значить вихователі погані, тому з ними залишатися небезпечно.
  9. Не плач! Дивися, інші діти не плачуть! А ти…— не варто порівнювати дитину з іншими. Ніколи. Ні за яких обставин! Краще скажіть: “Тобі сумно / гірко, що доводиться залишатись без мами. я теж сумуватиму за тобою!”

10 . У «Гайку»  так весело! Там стільки іграшок! Там стільки діток! Всі граються, веселяться!— ці фрази здатні викликати в дитини завищені очікування і сформувати враження, що Центр — це розвага, і що в ньому одразу з першого ж дня буде так прекрасно. Тому краще говоріть правду, більш стримано, попереджайте, що з дітками доведеться спочатку познайомитися, що в Центрі будуть заняття і вихователь, яку потрібно буде уважно слухати.

 

Як допомогти дитині пережити період адаптації?

  1. В перші дні перебування в Центрі залишайте дитину на 2-3 години, поступово збільшуючи час знаходження взакладі. Не запізнюйтесь, хоча б у перші дні забирайте дитину вчасно.
  2. Не поспішайте відразу забрати дитину додому. Побудьте з дитиною на ігровому майданчику, разом подивіться, як гуляють діти, чим займаються, як спілкуються один з одним та вихователем.
  3. Відводячи малюка до Центру, дайте йому улюблену іграшку, сказавши при цьому: «Якщо ти захочеш, щоб я про тебе подумала, візьми і притисни її до себе. І я відразу про тебе подумаю». Ілюзія керування батьками дуже важлива для малюка. Вона знижує реакцію стресу на нову ситуацію. Нехай іграшка ходить із дитиною кожен день і знайомиться з іншими, розпитуйте, що з іграшкою сталося в дитячому садку. Хто з нею дружить, хто ображав, чи не було їй сумно. Таким чином ви багато дізнаєтеся про те, як ваша дитина звикає до Центру.
  4. Пограйтесь з дитиною домашніми іграшками в «Гайок», де якась з них буде самою дитиною. Поспостерігайте, що робить ця іграшка, що говорить, допоможіть разом з дитиною знайти їй друзів і вирішіть проблеми дитини через неї, орієнтуючи гру на позитивні результати.
  5. Не хвилюйтесь і не показуйте своє хвилювання дитині. Не забувайте надавати дитині емоційну підтримку і показувати значимість для вас її нового статусу.
  6. Утримуйтесь від шумних масових вистав, аби зменшити емоційне навантаження.
  7. Частіше говоріть дитині про свої почуття і проявляйте їх.
  8. Завжди знаходьте час вислухати, що непокоїть вашу дитину, які у неї труднощі, чого вона досягла.
  9. Створіть спокійний, безконфліктний клімат для дитини в сім’ї та оптимальний режим дня. Оберігайте нервову систему дитини!
  10. Повідомте вихователів про особливі звички дитини, що вона любить, що ні, які має захоплення.
  11. Придумайте ритуал «прощання» й зустрічайте дитину з посмішкою.
  12. Дитина має відчувати повне розуміння між батьками та вихователями, тоді вона швидше звикає. Ніколи не з’ясовуйте відносин з вихователем (щоб не трапилось!) у присутності дитини.
  13. Відвідувати Центру дитині треба лише здоровою.
  14. Найголовніше — почувайтеся компетентними батьками, тобто вірте, що з будь-якою складною ситуацією можна справитись, якщо її вирішувати, а не відкладати!

Головною умовою успішної адаптації дитини до Центру є єдність вимог до малюка в сім’ї та Центру.

 

АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ ДО КНРЦ «ГАЙОК»

ПРАВИЛА ДЛЯ БАТЬКІВ

Дитина іде до Центру «Гайок». Напевно, немає батьків, які б не хотіли, щоб цей етап пройшов легко, спокійно, щоб малюк з задоволенням і без криків відразу ж пішов до Центру. Але так буває досить рідко. Частіше діти перших кілька днів чи тижнів плачуть, не хочуть відпускати маму. І в цьому немає нічого незвичного. Для дитини початок відвідування закладу — це стрес. І наше з вами завдання пом’якшити його настільки, щоб він пройшов непомітно і без неприємних наслідків. Тому пропонуємо вам 14 правил для батьків, щоб адаптація дитини пройшла якомога легше і швидше.

  1. Віддавати дитину в заклад краще в теплу пору року, коли діти більшість часу проводять на прогулянці.Так дитині буде легше адаптуватися, оскільки ігри на свіжому повітрі, пісочниця — все дуже нагадує звичні умови її повсякденного життя.
  2. За тиждень-два привчити дитину до режиму, який встановлено в Центрі і ввести в раціон дитини блюда, які готують в дитячих закладах.Таким чином на 2 стресових моменти стане менше. Дитина повинна звикнути прокидатися зранку (наприклад, о 7:00), спати вдень з 13:00, снідати і обідати приблизно в той же час, що і в садочку. Тоді їй буде легше звикати до умов Центру.
  3. Навички самообслуговування. Навчіть малюка одягатися, роздягатися, їсти ложкою, відучіть від одноразових підгузків. Звичайно, ці навички можуть бути ще не сформовані на достатньому рівні. Головне, щоб дитина хотіла і пробувала самостійно одягатись чи їсти, а ткож вміла попросити про допомогу. Тоді вона комфортніше і впевненіше почуватиметься серед однолітків, серед яких знайдуться ті, що вміють робити це самостійно.
  4. Сформувати позитивну установку на «Гайок». Це дуже важливий пункт! Ніколи не лякайте дитину закладом. Такі фрази, як :“Заспокойся, бо відведу у «Гайок»”, “От підешу «Гайок»— побачиш!” здатні сформувати у дитини установку на те, що в Центрі погано і його варто уникати всіма силами. Не використовуйте фрази, які містять негативджля дитини (“А у «Гайку» тобі доведеться таке їсти!”, “От підеш у «Гайок», а там мусово ділитися з дітками!”. Розповідайте дитині про Центр, гуляйте біля нього, спостерігайте за дітьми на майданчику,  коментуючи все, що побачили.
  5. Не обманюйте дитину! Говоріть так, як є. Не варто дуже розхвалювати Центр, щоб потім у дитини не було розчарування.“Так, ти прийдеш в групу, а там багато діток. Спочатку ти нікого не знатимеш, але вихователька допоможе подружитись і вам буде весело!”. “Так, тобі доведеться бути у «Гайку» без мами, я теж буду сумувати за тобою, але ввечері я обов’язково за тобою прийду!”— ось так краще розмовляти з дитиною.
  6. Навчіть дитину відпускати маму, гратися самій іграшками.Звичайно, не у всіх є така можливість, але добре, якщо у дитини є регулярний досвід того, що мама відлучається на декілька годин, а малюк тим часом залишається з татом, бабусею, нянею… Діти, які ніколи не розлучалися з мамою, так само, як і ті, у яких був невдалий досвід такого розлучення, можуть довше адаптовуватися до Центру.
  7. Навички спілкування. Покажіть дитині, як ділитися іграшками, як просити іграшку, як звертатися до дорослих. Ці навички пригодяться їй в групі буквально з першого ж дня.
  8. Спілкуйтеся з вихователями з повагою і доброзичливо. Дитина дуже уважно слідкує за вашими емоціями, реакціями, поведінкою. Таким чином, вона ставиться до інших людей так, як ви ставитесь до них, вона переймає ваше ставлення. Тому, прийшовши у центр вперше, дитина повинна відчути і зрозуміти, що вихователь — це “добра тьотя”, бо мама з нею привітна, спокійна і доброзичлива.
  9. Обов’язково прощайтесь, не тікайте, залишаючи дитину. Це стосується не тільки Центру, але і будь-яких моментів розлучення. Дитині набагато легше зрозуміти, що мама іде і скоро повернеться, ніж збагнути, куди мама раптово поділася. В останньому випадку діти починають придумвати, що мама покинула їх і більше ніколи не повернеться. Тоді починаються сльози, переживання, істерики, небажання відпускати маму ні на секундочку.
  10. Не порушуйте звички на перших порах, навіть погані (смоктання пальця, соски і т.п.) Якщо ваш малюк смокче соску, палець чи має ще якусь звичку, не намагайтесь відучити від неї паралельно з вступом до Центру. Так ви додаєте ще один стрес вашій дитині. Зачекайте поки дитина адаптується до Центру , тоді займіться звичками. Або ще краще, відучіть від звички заздалегідь, ще до початку відвідування закладу.
  11. Дитині більше уваги, тепла, ласки. Малюку, який почав ходити у Центр, приділяйте більше уваги, тепла, ласки, більше обіймайте, демонструйте свою любов, більше часу проводьте разом. Таким чином ви компенсуєте ту нестачу мами протягом дня і ще раз переконуєте, що мама продовжує любити, а не покидає у «Гайку», бо більше не любить.
  12. Якщо дитині важко розлучатися з мамою, нехай відводить до Центру тато, бабуся чи ще хтось.Хоча б на перших порах.
  13. Пам’ятайте, ДИТИНА ВІДЧУВАЄ ВАШУ ТРИВОГУ! Тому стояння під дверима групи і прислухання до того, що там відбувається, ходіння навколо «Гайка» і “заглядання у вікна” ні до чого хорошого не приведе. Дитина, котра відчуває мамину тривогу чи страх, починає сама боятися і думати, що у групі з нею може трапитися щось неприємне. Для такої дитини період адаптації може не закінчуватися дуже довго — поки мама не заспокоїться і не відпустить свої переживання.
  14. Приймати почуття дитини. Виключити нотації, переконання…Якщо дитина плаче у Центрі, сумує за мамою, ніколи не заперечуйте її почуття, не немагайтесь зразу ж переконати, що ці почуття марні. Просто прийміть їх, покажіть, що ви розумієте, що це нормально так відчувати. Скажіть:“Так, я бачу, ти дуже сумував / сумувала!” “Тобі було страшно, сумно, печально…”

Легкої вам адаптації!

АЛГОРИТМ АДАПТАЦІЇ ДИТИНИ ДО ЦЕНТРУ «ГАЙОК»

Цей алгоритм допоможе батькам, котрі віддають дитину в садочок. А також може стати в нагоді вихователям і психологам днз, в якості основи для розробки покрокових рекомендацій щодо адаптації дітей до умов дитсадка.

За місяць до того, як віддавати дитину у «Гайок»:

  1. Розповідайте про Центр, про те, що там роблять діти, як там все влаштовано.
  2. Гуляйте поблизу, наголошуючи, що скоро і ваш малюк туди ходитиме.
  3. Відповідайте на всі запитання дитини тільки правду.
  4. Приділіть досить уваги тому, щоб навчити дитину ділитися іграшками, обмінюватися іграшками, відстоювати своє. Наголошуйте на рызниці між особистими і спільними іграшками.

За тиждень до знаменної дати:

  1. Сходіть з малюком у Центр на екскурсію, зайдіть в майбутню групу, познайомтесь з вихователькою.
  2. Говоріть з вихователькою доброзичливо, ввічливо, щоб продемонструвати дитині, що з нею вона буде в безпеці.
  3. Кожного дня нагадуйте дитині, що скоро (напр. наступного понеділка) вона піде у «Гайок».

Перший день у Центрі:

  1. Приведіть дитину в той час, коли вихованці гуляють на вулиці. Залишайтесь з дитиною увесь час, поки діти на прогулянці. Розмовляйте з вихователькою, намагайтесь спонукати дитину до самостійної гри з дітьми. Якщо ви привели дитину в групу, а не на прогулянку: мама повинна бути у вільному доступі для дитини, не залишайте малюка, будьте з ним. Перебування в Центрі не більше 2 годин.
  2. Після закінчення прогулянки заберіть дитину додому, похваліть її за перший деньу Центрі. Влаштуйте вдома маленьке свято “Перший день у «Гайку»”. Сходіть з малюком в кафе, або в парк, проведіть весело час разом.
  3. Обов’язково говоріть протягом дня про те, що сьогодні знаменний день, а завтра ви теж підете в заклад.

Другий день у Центрі:

  1. Приводьте дитину в групу перед прогулянкою. Так, щоб малюк побув трохи в групі, а потім разом з усіма збирався і вийшовна вулицю. На цей раз залишайтесь дещо в стороні (в роздягалці, на відстані і.т.п.) Але все ще не залишайте малюка в Центрі, нікуди не йдіть. Тривалість перебування в Центрі— 2 год. Якщо дитина виявить бажання побути довше, ніж в попередній день — можна, але не змушуйте до цього.
  2. На шляху додому, зробіть щось приємне для малюка (купіть щось смачненьке, маленьку іграшку, погуляйте довше, сходіть на гойдалку і т.п.)
  3. Вдома продовжуйте обговорювати з близькими, який малюк молодець — ВЖЕ ХОДИТЬ в Центр!

Третій день уЦентрі

  1. Цей раз приходьте зранку. Дивіться по дитині: варто залишити її в групі з вихователькою, а самій відлучитись. Але обов’язково скажіть: “Ти побудеш з вихователькою і дітками, а я піду в магазин, на збори батьків, на роботу, на зустріч і т.п., я повернусь, коли ви будете гуляти і заберу тебе”. Якщо ваш малюк дуже тривожний і не відпускає — не йдіть, але протягом першого тижня в Центрі намагайтесь домовитись із ним, щоб погодився.
  2. Залишаючи дитину, при ній обміняйтеся номерами телефону з вихователькою. Наголосіть, що малюк може звертатится до виховательки, якщо захоче в туалет, пити або щось інше.
  3. Приходьте за дитиною на прогулянку. Швидше за все, малюк захоче ще погратися з дітками. А можливо і пообідати. Тривалість перебування в Центрі регулюйте, зважаючи на бажання і настрій дитини. Якщо вона хоче залишитись на обід — прекрасно.

Перший тиждень у  Центрі

  1. Перший тиждень водимо дитину в Центр лише на півдня. На сон ще не залишаємо. Звичайно, якщо дитина сама проявить ініціативу — забороняти не потрібно!
  2. Будь-які зміни в тривалості перебування дитини в групі повинні вноситися лише за згодою самої дитини.
  3. Будь-яка ініціатива дитини залишитись на довше — повинна підтримуватися.
  4. Хваліть малюка за те, що він пішов у «Гайок», радійте разом з усіма близькими, що трапилася така подія!
  5. Можна дати дитині з собою улюблену іграшку, щоб малюку було легше.
  6. Створюйте позитивні емоції після відвідування Центру, але з кожним днем зменшуйте інтенсивність. Якщо в перший день ви ходили разом на морозиво, катались на каруселях, відвідали парк, то в останній день тижня досить просто купити дитині маленький презент (олівці, наклейки, печиво, улюблений фрукт)
  7. Правильно реагуйте на почуття дитини. Якщо малюк плаче, не забороняйте і не заперечуйте його почуття. Скажіть, що ви розумієте, як йому сумно, важко без мами. Нехай відчує, що ви приймаєте його почуття, що вони нормальні.

Другий тиждень у Центрі

  1. Тепер домовляйтеся з дитиною про те, щоб залишати її в групі до сну, а ви самі тим часом підете на роботу / у справах і т.п.
  2. Приходьте за дитиною так, щоб вам доводилося трішки зачекати, поки закінчиться обід.
  3. Хваліть словами за проведений деньу Центрі, уважно слухайте і співпереживайте дитині.
  4. Протягом тижня говоріть дитині, що діти залишаються в групі для денного відпочинку (сну), скажіть, що скоро і він (ваш малюк) теж буде залишатися на денний сон. Йому виділять його власне ліжечко, ви купите йому гарну піжамку, а забирати його будете одразу після сну. Він прокинеться, а ви уже його чекаєте!
  5. В кінці тижня домовтеся з дитиною про те, щоб залишитися на денний сон. Прийдіть забирати дитину так, щоб довелося зачекати, поки вона прокинеться.
  6. В кінці тижня влаштуйте невелике свято “Малюк ходить у Центр вже 2 тижні!”

Далі поступово збільшуйте тривалість перебування настільки, на скільки потрібно. Намагайтеся наполегливо переконувати, домовлятися з дитиною, щоб на це отримувати її згоду.

Пам’ятайте, якщо малюк пропускає Центр більше, ніж 21 день, вам доведеться знову пройти всі кроки для адаптації. Можливо, це відбудеться дещо швидше, ніж в перший раз, але будьте готові до чергового “Першого разу в Центр”

Успішної вам адаптації!